Vraag
Ontwikkel mogelijke strategieën voor de Coöperatie Eerste Divisie (CED) om nieuwe doelgroepen naar de stadions te krijgen. Met als doel een structurele stijging van stadionbezoek met 10% en daarmee en bijdrage aan structureel positief bedrijfsresultaat van de Betaald Voetbal Organisatie.
Aanpak
Vanuit analyseerden dit vraagstuk voor de Eerste Divisie vanuit verschillende perspectieven:
- Wat als Shane Smith (Co-founder VICE) verantwoordelijk zou zijn voor alle content?
- Wat als Duncan Stutterheim (Founder ID&T) verantwoordelijk zou zijn voor de stadionbeleving?
- Wat zou Jan Slagter (MAX) anders doen om de Eerste Divisie ‘50+ proof’ te maken?
Ons advies: versterk de band tussen BVO’s en de maatschappij, door een urgent probleem te koppelen: eenzaamheid onder ouderen. We ontwikkelden het ‘Eén-Tweetje’: een programma waarbij BVO’s met haar supporters via de club eenzaamheid onder ouderen verminderden door ouderenactiviteiten, waaronder stadionbezoek.
Resultaat
Pilot bij RKC Waalwijk (sep ’17 – dec’17)
- Landelijke media-aandacht (NOS, Jeugdjournaal) voor RKC haar Eén-Tweetje.
- 11% v/d RKC Waalwijk gerelateerde online berichten tijdens de pilotperiode ging over het RKC Eén-Tweetje (522/4.547)
- 300 ouderen uit Waalwijk namen deel aan het programma en waren aanwezig tijdens RKC Waalwijk – FC den Bosch.
- Naar aanleiding van de pilot, is de CED aan de slag gegaan met het betrekken van een sponsor voor landelijke uitrol.