fbpx
Terug naar Cases         |  

SANQUIN AT WORK – ODE AAN DE LEVENSREDDERS

Casenaam

Sanquin at Work | Ode aan de Levensredders

Opdrachtgever

Sanquin

Achtergrond

Sanquin zorgt op not-for-profit basis voor de bloedvoorziening met alle bloedgroepen in Nederland. Dat is dagelijks werk, omdat bloed kort houdbaar is en een gezonde voorraad bloed van levensbelang is. Sanquin kan dat bloed leveren dankzij de honderdduizenden vrijwilligers die structureel bloed geven. De 380.000 donors zijn het hart van de organisatie. Kernactiviteit is een veilige en efficiënte productie en levering van bloedproducten en plasmageneesmiddelen voor de behandeling van patiënten. 

Bedrijven en haar medewerkers willen graag iets betekenen voor de maatschappij maar weten niet hoe. Sanquin wil nieuwe kanalen aanboren om structurele bloeddonors te werven.

Primaire doelgroep

Beslissers van middelgrote & grote bedrijven (>250 medewerkers).
CEOs, algemeen management, hrm-verantwoordelijken & DGA’s.

Idee

Wetende dat een veelvoorkomende barrière om niet te doneren een gebrek aan tijd is, hebben we voor Sanquin een nieuw label ontwikkeld: Sanquin at Work. Een nieuwe strategie om bedrijven een structurele bijdrage te laten aan de bloedvoorraad van Nederland door medewerkers de mogelijkheid te bieden onder werktijd bloed of plasma te doneren.

Sanquin at Work is het B2B-label van Sanquin. Het is een onderdeel van de bloedbank, specifiek verantwoordelijk voor de bloedvoorziening via het bedrijfsleven. Deze invulling van de maatschappelijke bijdrage is tevens interessant voor de werkgever omdat medewerkers die gezamenlijk iets goeds doen voor een anders, een sterker teamgevoel ervaren. Tevens zien we dat wanneer een bedrijf zich collectief voor iets inzet, meer mensen meedoen en bedrijven een grotere (en structurelere) maatschappelijke impact scoren. Werknemers de mogelijkheid geven om tijdens werktijd te doneren, draagt bovendien bij aan een gezonde werk/privé balans en een goed gevoel over de werkgever.  

Er zijn een aantal succesvolle pilots geweest, met klanten en in 5 regio’s. De maatschappelijke bijdrage werd voor zowel werkgevers als werknemers als zeer positief ervaren. De potentie van het label bleek groot. Nu is er behoefte om het netwerk van bedrijven verder uit te breiden en de bekendheid landelijk op te zoeken. Elk bedrijf kan namelijk een rol spelen in het redden van levens. 

De werkgever geeft tijd, de medewerker geeft bloed: dat is het principe van Sanquin at Work. We hebben dit label gelanceerd door middel van een landelijke campagne: Ode aan de Levensredders. De eerste bedrijven die meededen aan Sanquin at Work hebben we in het zonnetje gezet als waardering. Het laat de relevantie en impact zien van bedrijven die haar medewerkers de mogelijkheid biedt om te doneren onder werktijd. En wat het voor hen betekent. 

Werkgevers die zich aanmelden bij Sanquin at Work, worden gesteund met een interne wervingscampagne. Medewerkers kunnen doneren op een bloedbanklocatie naar keuze, dichtbij huis of bij kantoor.

Executie en middelen- mediastrategie
Sanquin heeft beperkt budget om met betaalde media andere bedrijven te bereiken en moet daarom slim zijn in executie. Daarom zijn klanten uit de pilot ingezet om het label landelijk te introduceren én andere bedrijven op te roepen zich aan te melden. De inzet van deze partners heeft gezorgd voor extra betrokkenheid, waardering en draagvlak en zet de videoboodschap ‘Ode aan de Levensredders’ kracht bij. Er is gekozen voor echte helden, in plaats van acteurs. 

Een aantal eerste partners  is gevraagd om een rol te spelen in deze ode. We zetten hen in het zonnetje en roepen gezamenlijk andere bedrijven op dit goede voorbeeld te volgen. Dit doen we onder andere door managers van bedrijven persoonlijk te taggen om aandacht te vragen voor dit onderwerp. Met de boodschap: elk bedrijf kan levens redden. Je hoeft geen superheld te zijn om levens te redden. Als donor ben je levensreddend voor patiënten in Nederland. Nu dus zelfs onder werktijd. 

Naast inzet van eigen media van Sanquin en haar partners, is de campagne aangevuld met betaalde ads. Er is gekozen voor online video, LinkedIn- & Facebook-ads. Hiermee richt Sanquin zich direct tot HR- en MVO-managers. 

Partners van Sanquin, zijn onder andere: DSW, Zorgverzekeraar, UPS, Cisco en Brandsafway. Maar ook PostNL, Centraal Bureau voor Statistiek, CMA CGM, Technische Universiteit Eindhoven en Stegeman.

Doelstelling landelijke campagne

‘Ode aan de Levensredders’

Doelstelling 1. Landelijke bekendheid geven aan het nieuwe label ‘Sanquin at Work’ onder bedrijven > 250 medewerkers zodat er minimaal 30 bedrijven informatie opvragen. 

Doelstelling 2. Via de campagne is er vanuit die 30 aanmeldingen van bedrijven  minimaal 1 – 2 bedrijven daadwerkelijk gestart met de samenwerking. Wat extreem uitdagend is gezien de doorlooptijd top op heden van 4 maanden vanaf informatie tot sluiten samenwerking.

Resultaat

Gedurende de campagne periode van één maand hebben 55 bedrijven het informatieformulier ingevuld, in diverse orde van grootte. 

  • < 250 medewerkers = 21 bedrijven
  • 250-2000 medewerkers = 25 bedrijven
  • > 2000 medewerkers = 9 bedrijven

Hiervan zijn 2 bedrijven inmiddels officieel gestart: Pon & TU/Eindhoven. 

De gemiddelde doorlooptijd van informatie-aanvraag tot daadwerkelijk besluit over deelname is 4 maanden. De daadwerkelijke conversie, zal hierdoor later volgen en ligt in de handen van Sanquin at Work. 

Bekijk meer werk

Typ en druk op Enter om te zoeken