Casenaam
Werken bij Sanquin…, Alsof er leven van afhangt!
Opdrachtgever
Sanquin
Achtergrond
Sanquin wil toonaangevend blijven en de maatschappelijke waarde van de organisatie verder vergroten. Om dat te realiseren implementeert Sanquin een nieuwe, innovatieve strategie, gericht op het redden van levens en het verbeteren van de gezondheid van donor, patiënt en samenleving. Hier is het niet alleen belangrijk om een merk te bouwen maar ook om Sanquin als (interessante) werkgever te laten zien.
Vraag
Help Sanquin met het werven van nieuwe sollicitanten en het bijdragen aan een positieve merkassociatie, passend bij de nieuwe strategie. Het innovatieve karakter moet hierbij worden benadrukt, met een focus op ICT. Sanquin zoekt mensen met de juiste instelling die willen bijdragen aan het Sanquin van de toekomst.
Doelgroep wervingscampagne
Voor de wevingscampagne zoeken we ICT-personeel. Concreet hebben we het dan over; CSV engineer, informatie analist, security engineer, service delivery manager en solution architect. Voor de merkcampagne is de doelgroep M/V 18+ in Nederland.
Idee
Sanquin lanceert een arbeidsmarktcampagne met een opvallende boodschap voor sollicitanten: Werken bij Sanquin…, alsof er leven van afhangt! Sanquin draagt dit uit met de nieuwste merkcampagne, waar het belang van goed teamwork om levens te redden onder de aandacht wordt gebracht.
Bij Sanquin werken mensen met een grote maatschappelijke drive. Een drive en mentaliteit waarmee medewerkers zich inzetten, elke dag, alsof er leven van afhangt. Of je nu bij Sanquin Research werkt, op een locatie van de bloedbank of op het hoofdkantoor bij de ICT-afdeling: iedere medewerker is een onmisbare schakel in het grotere geheel en doet in die zin levensreddend werk.
In deze campagne hebben wij Sanquin als merk en de rol van haar medewerkers neergezet. Ieder in zijn eigen professie. En of dat nou heel dynamisch is, of achter computer schermen. Alle medewerkers worden groots neergezet. Heroïsch. Precies zoals het werken bij Sanquin is.
Levensreddend werk verbeeldt
De campagnebeelden moeten de campagnegedachte illustreren. Op de voorgrond zie je dan ook ‘gewone’ medewerkers in hun alledaagse situatie, bijvoorbeeld achter een computerscherm. Op de achtergrond speelt zich steeds een spannende situatie af: Sanquin levert met spoed bloed af bij de spoedeisende hulp of vervoert een lading bloed via een medische drone.
Om de campagnegedachten kracht bij te zetten, zijn er een tram, snelwegmasten, een moodfilm, een onlinecampagne én een eigen escape room ingezet.
Escape room een bloedstollende sollicitatie
Om de boodschap ‘Werken… alsof er leven van afhangt’ kracht bij te zetten, worden kandidaten daadwerkelijk op de proef gesteld in een escaperoom. Het geeft aan dat werken voor Sanquin vaak flink puzzelen is, terwijl er ondertussen altijd een klok tikt richting een deadline. Een heel belangrijke deadline, die misschien wel letterlijk genomen kan worden. Dat zit allemaal in dit idee verweven.
Aan de sollicitanten de vraag: ben jij in staat om een leven te redden? In de escaperoom moeten kandidaten in een kort tijdsbestek een zak bloed veiligstellen door verschillende quests op te lossen en de zak bloed te redden uit de Pater Noster, de machine waarin bloed wordt bewaard. Lukt dat? Dan ben je geschikt om bij Sanquin te werken.
De escape room is momenteel te vinden op het Amsterdamse hoofdkantoor van Sanquin, waar sollicitanten hem fysiek kunnen spelen. ‘Via de escape room proberen we kandidaten naar Sanquin te halen die in hun dagelijkse leven echt willen bijdragen aan het verbeteren van de gezondheid van mensen’, vult Frieda Ulsamer de Waard, managing director van 2Basics BV aan.
Na de campagneperiode kunnen sollicitanten de escape room overigens blijven spelen, alleen dan online. Fijn om te weten voor sollicitanten: de escape room is geen assessment. Het is bedoeld als fun-element in de sollicitatie en als bijzondere kennismaking met Sanquin. Voor de organisatie geeft het wel inzicht in relevante capaciteiten van een kandidaat, zoals het probleemoplossend vermogen en het presteren onder druk.
| ‘We zoeken mensen die willen meewerken aan iets groters, werk met betekenis.’
Zichtbaar in het straatbeeld: tram & snelwegmasten
De escape room, campagnebeelden en de moodfilm zijn daarbij trouwens niet de enige opvallende onderdelen van de campagne, die de noemer ‘Werken bij Sanquin…, alsof er leven van afhangt!’ heeft meegekregen. Zo was de boodschap niet alleen te zien op grote reclameborden langs de snelweg, maar ook op een tram in de hoofdstad.
Online campagne
Voor de concrete werving van personeel is er een online campagne ontwikkeld. De campagnebeelden, moodfilm en usp’s van Sanquin, waren te zien in een advertising campagne op LinkedIn en in het DPG-netwerk.




























