fbpx
Terug naar News         |  

16-10-2020  |  2Basics

PATRICK DAAMS: HOE DOMINO’S EEN SAN ACCENT WON

Voor het tweede jaar op rij mochten we samen met een van onze klanten een SAN Accent in ontvangst nemen. Ditmaal voor onze klant Domino’s Pizza Nederland met de campagne ‘Beste bijbaan voor gamers’. Samen met Domino’s en de Eredivisie CV bewezen we afgelopen seizoen hoe je via de edivisie in het gaming domein een effectieve arbeidsmarktcommunicatie campagne ontwikkelt. Patrick Daams was binnen 2Basics een van de verantwoordelijken van deze prijswinnende case. Als fanatieke gamer en projectmanager vertelt hij ons meer over de samenwerking in het esports domein en waarom dit een SAN Accent heeft verdiend.

 

Kun jij kort vertellen wie je bent en wat je voor 2Basics doet?

“Ik werk nu 2,5 jaar bij 2Basics. In februari 2018 ben ik begonnen als stagiair met focus op het esports domein. Iets wat dicht bij mijn passie en hobby gamen ligt. Daarna ben ik doorgegroeid als projectmanager. Een ‘gemiddelde week’ bestaat niet voor mij. Het werk is enorm afwisselend. Ik challenge de conceptuele en strategische voorstellen van campagnes in gaming, maar ben ook de persoon die tot de laatste dag in het uitvoerde proces zit.”

Hoe kwam Domino’s bij 2Basics terecht?

“Wij zijn door Domino’s gevraagd om mee te denken op arbeidsmarktcommunicatie. Domino’s is een snel groeiend bedrijf. Daarom hebben zij jaarlijks veel nieuwe pizzabakkers- en bezorgers nodig. Dit zijn voor het overgrote deel scholieren en studenten. Samen met hen zagen we in het gaming- en esports domein een heel interessant kanaal om de aantrekkelijkheid van Domino’s onder deze doelgroep te verhogen. Een kanaal vol mogelijkheden om gamers richting Domino’s te brengen om te solliciteren voor een bijbaan.”

 

“Op YouTube behaalde onze videoserie ‘commentatoren in je oren’ zonder mediabudget 250.000 views met een positief sentiment van 99% .”

 

Hoe is dit aangepakt?

“Uit ons onderzoek onder gamende scholieren- en studenten kwamen interessante inzichten. Zo gaven 16+’ers die al een bijbaan hadden aan niet snel te switchen. Daarmee ontdekten we dat het extra interessant werd ons ook op 12-15-jarigen te richten. Bij hen probeerden we top of mind te komen als het gaat om bijbanen, op het moment dat zij zich voor het eerst in hun leven zouden oriënteren op een bijbaan.

Om beide groepen te bereiken ontwikkelden we het partnership tussen Domino’s en edivisie, de officiële FIFA-competitie van de Eredivisie. In het edivisie kanaal hebben we met een jaarrond activatie programma gebouwd rondom de belofte ‘Beste bijbaan voor gamers’. Hiermee betrokken we niet alleen potentiële medewerkers, maar organiseerden ook programma’s voor de huidige werknemers van Domino’s.”

Wat was uiteindelijk het resultaat van deze case?

“De videoserie ‘commentatoren in je oren’ die in samenwerking met Endemol werd geproduceerd, werd zonder mediabudget ruim 250.000 keer bekeken op YouTube en beoordeeld met een positief sentiment van 99%. Gedurende het partnership met de edivisie kon Domino’s rekenen op duizenden extra sollicitanten door heel Nederland. Tot slot steeg Domino’s van plek 71 naar 8 als meest favoriete werkgever voor een bijbaan, blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek.”

 

Wat vond jij van werken op dit project?

“Zelf ben ik fan van de pizza’s van Domino’s. Ik vond het daarom extra mooi om voor hen te mogen werken. Het leukste vond ik dat ik het gehele proces van strategie, creatie tot uitvoering heb meegemaakt. En dat ik mijn expertise op het gaming- en esports domein op deze case kon toepassen. Het begeleiden van content met FIFA-influencers is altijd een feestje. Maar ook de reis die we samen met veertig werknemers van Domino’s heb gemaakt naar Gamescom, de grootste gamebeurs van Europa, was indrukwekkend. In de laatste campagnewave mocht de beste FIFA-speler van Domino’s naar een wedstrijd van FC Barcelona. Gedurende de voorbereiding sloeg het Covid-19 virus steeds harder om zich heen. Als projectmanager ben ik er trots op dat we zijn bezoek op een flexibele wijze alsnog in goede en veilige banen hebben kunnen leiden. Maar dat was wel een spannend moment.”

“In het juryrapport werd de 360 graden aanpak van de campagne geroemd.”

 

Waarom hebben jullie deze SAN award gewonnen denk je?

“In het juryrapport werd de 360 graden aanpak van de campagne geroemd. Daaruit blijkt al dat we alle beschikbare kanalen op een mooie manier hebben benut. De social kanalen van Domino’s en eDivisie, de winkels van Domino’s, externe gaming kanalen en het gebruik van relevante influencers. Alles in deze campagne kwam bij elkaar. Daarnaast noem ik met trots ook de daadwerkelijke resultaten die onze verschillende activiteiten hebben opgeleverd. Alles bij elkaar opgesteld denk ik dat we deze SAN Accent als bureau, samen met Domino’s en de Eredivisie, dik verdiend hebben.”

 

Typ en druk op Enter om te zoeken