fbpx
Terug naar News         |  

06-08-2020  |  2Basics

[COLUMN] GAMERS’ MORAAL WINT VAN OLIEDOLLARS

Waarom verandert een game-ontwikkelaar haar logo opeens in de bekende regenboogkleuren? Proberen ze even snel en makkelijk te scoren bij de LGBT gemeenschap tijdens Pride Week? Niet handig. Zeker niet als je als ontwikkelaar tegelijkertijd een partnership lanceert met een met miljoenen dollars doorspekt Saudisch ontwikkelingsproject (NEOM). Waar de regenboogkleuren op zijn zachtst gezegd niet in het straatbeeld zijn te zien.

De fans van de Europese League of Legends competitie (LEC) hoefden er niet lang over na te denken en namen actie. Onder immense druk en een dreiging tot werkweigering van haar hosts en influencers beëindigde competitie-eigenaar Riot Games uiteindelijk het partnership binnen 24 uur. Deze succesvolle opstand tekent de roep om een nieuw soort realisme. Daar kunnen voetbalfans nog wat van leren…

Dat fans zich zo massaal uitspreken tegen een beslissing is het bewijs van succesvol activisme van deze generatie. Zij prikken genadeloos door de onverklaarbare bedrijfsbeslissingen als het gedrag van hún merk niet strookt met de uitgedragen boodschap. Tel daarbij nog de boze en verontwaardigde reacties van de bij Riot Games onder contract staande influencers en presentatoren van de LEC bij op en de woede is compleet. Zij zijn niet gekend in dit partnership en weigeren te werken zolang de samenwerking van kracht is. Binnen 24 uur kwam de LEC terug op haar beslissing. Beëindigde het partnership en bood verontschuldigingen aan. Een miljoenendeal verliest het van moraal en activisme.

Een casus waarbij moraal boven geld gaat. Een gedachte die in veel boardrooms bij grote bedrijven en organisaties nog vaak wordt afgedaan met het ‘we doen voor de wet niets fout’- argument. Of het nu gaat om de maatschappelijke rol die multinationals moreel verplicht zijn om te pakken of om beslissingen die gewoonweg niet uit te leggen zijn.

Recent voorbeeld uit de voetbalwereld: Newcastle United en haar supporters. Vorige week leek de deal tussen de voetbalclub en een Saudi-Arabische investeringsmaatschappij te klappen. Niet door een massale protestactie van de fans en werknemers van de club. ‘Diepbedroefd’ en ‘in verwarring’ waren de supporters volgens de Telegraaf. Alleen omdat hierdoor de geldkraan niet ongelimiteerd open kan? Amoreel en volstrekt onbegrijpelijk.

Laten we het breder trekken naar de FIFA en alle voetbalfans. Hoezo gaan we voetballen in Qatar? De FIFA heeft als thema-slogan ‘making equality a reality’. Geldt dit ook voor de stadionbouwers aldaar? Een sterkere contradictie als die van de FIFA-slogan en de werkomstandigheden van stadionbouwers in Qatar lijkt niet te bestaan. Onbegrijpelijk dat voetbalfans, bonden en sportjournalisten daar geen écht werk van maken.

Er wordt vaak lacherig gedaan over gamers- en game-influencers. Maar juist zij zijn degenen die geen window dressingaccepteren. Zij gaan samen tegenover de verkeerde bobo’s van de clubs staan en blijven met een kritische blik naar de wereld om hen heen kijken. Beste mensen, het is 2020 en boardrooms staan in de kijker en daarmee staan ze ‘te kijk’ bij inconsequente beslissingen.

Gamers lopen voorop als het gaat om een kritische blik op immoreel gedrag bij bedrijven. Zij nemen het voortouw in de roep naar het nieuwe realisme. Ook als dat hen geld kost. ‘To get morality back in the boardroom’.

Typ en druk op Enter om te zoeken