fbpx
Terug naar eSports         |  

19-05-2017  |  Kevin Loos

PODCAST ESPORTS: ‘ACHT VAN DE TIEN CASES MISLUKKEN’

Op 17 mei zijn Ruben en Kevin door Wayne Parker Kent geïnterviewd voor de podcast THE BRIEF. In het gesprek delen zij hun visie over traditionele sportmarketing en de vaak nog onbekende wereld voor marketeers: gaming en esports. Onderstaand artikel verscheen hierover op Adformatie.

Traditionele sportmarketing

Als het gaat om traditionele sportmarketing vieren sponsorcontracten hoogtij. Houkes vertelt dat een succesvol sponsorcontract afhankelijk is van de doelstellingen. 2Basics gelooft niet per definitie in de pure platte branding kant. ‘Wij geloven in het opnieuw kijken naar consumenten, het segmenteren op een andere manier en snappen dat je doelgroep bijvoorbeeld penningmeester is bij een sportvereniging.’

Co-host Frank Goren stipt het belang van het reserveren van budget voor activaties aan. Houkes: ‘Dat is ook waar het vaak fout gaat. Je bent er bij het betalen van een sponsorfee als merk nog niet. Het niet benutten van rechten in een contract is zonde.’

E-gaming? Gaming en esports!

Een minder traditionele vorm van sportmarketing speelt zich in de wereld van de gamers af. Gebruik je het begrip e-gaming? Dan heb je een horde boze gamers achter je aan. 2Basics collega Kevin Loos schuift tijdens het gesprek aan om zijn expertise te delen over gaming en esports.

Hij geeft aan dat er voor deze twee begrippen verschillende definities zijn. ‘Zelf zie ik esports als competitief gamen. Dit houdt zelf gamen in, maar met name het kijken naar andere competities. Miljoenen mensen gamen thuis. Dat kan Candycrush zijn, maar ook een potje Fifa.’

Moeilijke match: merken en esports

De esports wereld is groot. ‘De finale van League of Legends heeft 43 miljoen unieke kijkers.’ Houkes constateert dat merken om drie redenen iets met esports willen doen. ‘Dat zijn merken die die doelgroep verloren zijn, willen verjongen of die het vanuit een recruitment perspectief bekijken.’

Om een succesvolle case te ontwikkelen moet je de profielen van de gamers scherp hebben. ‘Iets willen doen met esports is hetzelfde als ‘iets’ willen doen met sport. Voetbal is compleet anders dan judo. Zo werkt het ook in de esports-wereld (…). Daar kunnen wij merken bij helpen. Wel moet je in het achterhoofd houden dat acht van de tien cases op dit moment nog mislukken. Goed weten waar je mee bezig bent is dus essentieel.’

Naast het helder hebben van de profielen zul je als merk soms dieper in de buidel moeten tasten. Houkes: ‘De publishers vergaren vaak genoeg inkomsten uit het verkopen van hun games, de ingame aankopen en bijbehorende evenementen.’ Maar als het lukt? Dan heb je een ijzersterke community achter je staan.

Beluister de podcast via Soundcloud of iTunes.

Bekijk meer news en blogs

Typ en druk op Enter om te zoeken

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies " om u de beste surfervaring mogelijk te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten