Begin dit jaar spraken wij Frieda over haar deelname als jurylid bij de Esprix Awards. Het was toen net bekend dat zij als lid van de vakjury, bij deze Award betrokken zou zijn. Frieda is jurylid in de categorie: Business to Consumer. Een lastige maar leuke categorie omdat het een hele brede categorie is.
In april ’21 kwamen de juryleden bij elkaar om alle inzendingen te bekijken en ze te beoordelen. Nu alle aanmeldingen binnen zijn en de vakjury de stemmen heeft uitgebracht, spreken wij Frieda opnieuw over haar bevindingen tijdens dit proces.
“Het is heel inspirerend om in de jury te zitten. Je leert van de inzendingen maar ook van het creatieve werk. Het geeft inspiratie om ook op een andere manier te kijken naar je eigen werk”.
Hoe is de dag verlopen?
“Het was een hele leuke maar ook gekke dag. Sinds lange tijd stapte ik weer eens in de auto, op weg naar een bijeenkomst waar meerdere personen bij aanwezig waren. Van tevoren kreeg iedereen een COVID-19 sneltest. Op deze manier was het mogelijk dat er die dag veilig en fysiek gejureerd kon worden”.
Kun je ons al iets vertellen over de campagnes die zijn ingestuurd?
“Business to consumer is een brede categorie en kan op vele manieren geïnterpreteerd worden. Dat maakt het juist zo leuk om daarin te jureren. Voordat de jury fysiek bijeenkwam, had iedereen de casus al beoordeeld en een cijfer gegeven. De cijfers liepen uiteen tussen de 1 en de 5, waarbij 1 de laagste waardering is en 5 de hoogste. Daarnaast zijn de inzendingen beoordeeld op creativiteit en resultaat.
De jury bestaat (in deze categorie) uit tien personen en bestaat uit een diverse groep mensen. Een mooie mix van klanten en bureaus. Van strategen tot creatieven. Alles zit erbij. Het leuke hierdoor is dat iedereen er vanuit verschillend perspectief en eigen ervaring naar kijkt”.
Wat is jouw ‘kernwaarde’ als jurylid. Waar let je op?
“De belangrijkste vragen die ik mezelf stel, zijn; is het jaloersmakend werk? Had ik het ook willen maken? Dat is een hele leuke en belangrijke referentie om te hebben. Per casus heb ik gekeken of dit het geval zou zijn. Als een inzending hier heel hoog op scoort, kijk ik vervolgens naar het resultaat. Heeft het gebracht wat de doelstelling was Heeft het echt het verschil gemaakt?”
Op de vraag of Frieda nog eens zou willen jureren bij de Esprix Awards is zij stellig:
“Uiteraard! Zeer zeker!”
Er zijn 37 nominaties in de categorie Business to Consumer. De uitreiking van de Esprix Awards is in juli!

