fbpx
Terug naar Blog         |  

19-05-2016  |  2Basics

BLOG: ING IS RABO VOORBIJ

ING wil Nederland vooruithelpen. Niet alleen een bank op afstand zijn, maar ook dichtbij de klanten staan. ING streeft ernaar de meest geliefde bank van Nederland te worden. Mooie voornemens, maar hoe gaat de bank dat doen en hoe staat het er nu voor? Marije Bouwknegt ging in gesprek met Johan van der Zanden, Hoofd Communicatie van ING. Deze bijdrage verscheen eerder op MarketingTribune.

In een interview van 2 jaar geleden geef je aan dat je binnen 3 jaar met ING de meest geliefde bank van Nederland wil zijn. Hoe staat het ervoor?

‘Uit onze merkvoorkeur en NPS onderzoeken blijkt dat we het beter doen dan de andere banken. We zijn nu de favoriete bank van Nederland. Maar nog belangrijker is dat ING ook gaat meedoen ten opzichte van andere mooie merken, zoals KLM, Google en IKEA. Hier hebben we nog een weg te gaan.’

Welke uitdagingen liggen er op jouw bordje in 2016?

‘Ik houd me bezig met de reputatie en merkvoorkeur van ING. Langzaam herstelt het vertrouwen in het merk ING. Onze RepTrak score is met 69 goed, maar nog wel kwetsbaar. De volgende stap is dat we een grotere merkvoorkeur opbouwen. Als je kijkt naar de lange termijn, dan komen er heel veel nieuwe spelers bij. Kleine financiële en tech-companies, zoals Knab en Bunq. Wij willen onmisbaar en relevant blijven. We monitoren de brand affinity om te zien hoeveel mensen echt hun voorkeur uitspreken voor ING. Onze cijfers mogen hier nog wel wat stijgen.’

In hoeverre heeft jullie sponsoring effect op de reputatie en merkvoorkeur van ING?

‘Sponsoring heeft hierop behoorlijk invloed. Bankdiensten zijn low-interest producten. De producten van ING, Rabobank en ABN Amro zijn redelijk vergelijkbaar. Het onderscheid tussen de banken zit in de beleving en waar we voor staan als bank. Waar ING voor staat, laten we goed zien in onze sponsoring, waarin we een flinke maatschappelijke rol oppakken.’

Hoe doen jullie dat dan?

‘We willen een bank zijn voor alle Nederlanders. In lijn hiermee ondersteunen we landelijke organisaties en evenementen, die voor een groot en breed publiek toegankelijk zijn. We zijn bijvoorbeeld hoofdsponsor van de KNVB. Voetbal is van en voor iedereen: van het Nederlands Elftal tot de jongste pupillen. Maar om het sponsorship meer te verankeren in de maatschappij ondersteunen we ook de breedtesport met de sponsoring van 475 amateurverenigingen. Daarnaast is ING een bank die voorop wil lopen. Dat betekent dat we continue werken aan vernieuwing. Die vernieuwing passen wij ook toe binnen onze sponsoractivaties.’

Uit de jaarlijkse Penningmeester monitor van 2Basics blijken de meeste sportclubs (63%) bij Rabobank te bankieren. Slechts 10% van de voetbalclubs bankiert bij ING. Hoe kijk je hiernaar?

‘We zijn pas 2 jaar actief in het amateurvoetbal, maar over 5 jaar moet deze verhouding anders zijn. We zijn heel sterk de bank op afstand, die digitaal bankieren makkelijk maakt. Via onze sponsoring willen we ook de bank dichtbij brengen. Maar dat gaat niet in één keer, sponsoring is een investering voor de lange termijn.’

Volgens de Sponsormonitor is er vorige jaar minder uitgegeven aan sponsoring. Wat vind je hiervan?

‘Ik begrijp dat niet zo goed. In deze tijd waarin maatschappelijke relevantie erg belangrijk is voor merken en het bereik van traditionele advertising steeds minder wordt, kun je juist een deel van het marketingbudget effectief inzetten op sponsoring. Zowel voor naamsbekendheid als maatschappelijke relevantie kan sponsoring een behoorlijke bijdrage leveren.’

Waarom wordt er denk je door merken minder geïnvesteerd in sponsoring?

‘Misschien mist er in sommige bestuurskamers wel marketingkennis en affiniteit met sport. Maar ook sportbonden moeten beter inspelen op de behoefte van sponsoren. Niet traditioneel denken dat het gaat om logo’s plakken, maar juist meedenken hoe het partnership geactiveerd kan worden en maatschappelijk relevant kan zijn in lijn met de doelstellingen van het merk. Samen content creëren is bijvoorbeeld een grote kans voor sportbonden en -verenigingen. Veel partijen zijn op zoek naar unieke content, terwijl de sport vol zit met verhalen. Zo zijn we erg trots op de documentaire Dribbels & Dromen die we gemaakt hebben met Ruud van Nistelrooij over de breedtesport.’

De afgelopen jaren is er een positieve trend gaande m.b.t. maatschappelijke sponsoring. ING investeert met name in sport (57%) en cultuur (28%) en in mindere mate in de maatschappij (12%)? Gaan we hier verandering in zien?

‘Onze klanten blijken behoefte te hebben aan het ondersteunen van maatschappelijke projecten. Afgelopen jaar hebben we daarom het ING Nederland Fonds opgericht, waarmee we Nederlanders met ideeën vanuit een maatschappelijke behoefte financieel ondersteunen. Bovendien zitten er vele maatschappelijk componenten aan ons amateurvoetbalprogramma. Denk bijvoorbeeld aan het ondersteunen van de Gehandicapten Sport. Ook stimuleren we de verenigingen waar we sponsor van zijn om een structurele bijdrage te leveren aan de lokale maatschappij.’

ING timmert hard aan de weg en streeft vele ambities na. Empowering people staat hierin centraal. De bank wil zich in de nabije toekomst kunnen meten met merken als KLM, IKEA en Google. De tijd zal leren of ING straks hetzelfde nationale gevoel geeft als het KLM-blauw en onmisbaar is voor alle Nederlanders.

Bekijk meer news en blogs

Typ en druk op Enter om te zoeken

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies " om u de beste surfervaring mogelijk te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten