Haarlem, 30 september 2022 – 2Basics gaat door met vogelen!
Onze natuurliefhebber én Business Director Jeroen combineert een goed gesprek over marketing, het leven en de natuur tijdens een vogelsafari in een mooie omgeving. Wil je meer weten over onze nieuwe rubriek ‘vogelen met 2Basics’ en over onze tweede gast Alexandra den Hartog (Head of Marketing – Swapfiets)?
Lees dan snel verder!
Gewapend met een verrekijker en een lijstje om de vogelscore bij te houden, zal Jeroen elke maand met een marketeer, founder of directeur het gesprek aangaan en probeert hij te ontdekken hoeveel zijn gasten weten over vogels.
“Als klein jongetje is mij geleerd om tijdens een mooie wandeling ook te genieten van de vogels om me heen. Het leek me leuk om dit ook toe te passen in mijn functie bij 2Basics: praten over marketing, tijdens het kijken naar vogels en genieten van de omgeving.” – Jeroen van Lier
De tweede gast: Alexandra den Hartog (Head of Marketing Growth bij Swapfiets).
Alexandra is woonachtig in Amsterdam. Sinds oktober 2021 werkt ze bij Swapfiets. Hiervoor werkte ze o.a. voor HEMA en WE Fashion.
Deze keer heeft Jeroen gekozen om te gaan vogelen in het Schinkelbos, een stuk aangelegd bos tussen het Amsterdamse Bos en Schiphol in. In 1999 werd dit stuk polder toegevoegd. Het bos is vooral belangrijk als ecologische verbindingsroute. Het is een jong gebied en daardoor komen er veel soorten voor die zich elders niet laten zien.
Wat is jouw connectie met de natuur en vogels?
Ik ga specifiek op zoek naar natuur om hard te lopen of te wandelen. Meestal loop ik in het Amsterdamse Bos, soms is het praktischer om in het Westerpark in te duiken. Als je woont in Amsterdam is het rustgevend om de balans op te zoeken tussen de drukte en de natuur.
Mijn vader houdt veel van vogels. Ik heb naarmate ik ouder word steeds meer interesse in de natuur, maar ik heb nog geen favoriete vogel.
Wat is volgens jou de kracht van Swapfiets?
Swapfiets heeft een bijzondere propositie die mij aantrok. We waren het eerste bedrijf ter wereld dat een ‘fiets membership’ aanbood en doen dat inmiddels in 9 landen. Onze founders zagen al vroeg de waarde in het aanbieden van een fiets inclusief service. Als je een lekke band hebt, staan we vandaag of morgen nog voor je deur om je weer op weg te helpen. En als jij toe bent aan iets anders, dan lappen wij de fiets op en gaat die naar de volgende klant. Zo voorkomen we onnodig weggooien en maken we van de fiets een circulair product.
Er zijn steeds meer bedrijven die ons business model kopiëren in verschillende Europese landen. Of naar ons businessmodel toegroeien. Fietsen wordt steeds duurder doordat men vaker voor een elektrische fiets kiest. Ook onderhoud wordt dan duurder en de wachttijden bij de fietsenmaker worden langer. Daarom is een membership voor veel mensen een fijne keuze; minder stress en meer gemak.
En afgelopen week heeft Swapfiets het certificaat B-Corp behaald. Een mooie beloning voor onze manier van werken en onze visie naar de toekomst.
Wat is voor jou een belangrijke reden dat je bij Swapfiets bent gaan werken?
Bij ons werken mensen met verschillende achtergronden. Collega’s die een sterke verbinding hebben met fietsen en fietssport. Collega’s met een scale-up achtergrond en degenen die aanhaken vanwege de sustainability purpose.
Ik ben o.a. bij Swapfiets begonnen vanwege mijn grote interesse in de groei van het abonnementsmodel als manier om klanten aan je merk te binden. Steeds meer bedrijven werken toe naar een dergelijke vorm van verkoop en klantenbinding.
Mocht je Swapfiets over een x aantal jaren verlaten, wat zou je dan bereikt willen hebben?
Ik ben bij Swapfiets verantwoordelijk voor growth marketing, aan zowel de acquisitie als de retentie kant. Aan de acquisitie kant zou ik het geweldig vinden om in Europa de mijlpaal van 1 miljoen members te bereiken. Nu zijn dat er om en nabij 300.000 in 9 landen.
In het buitenland zien gebruikers ons als een baanbrekend merk omdat wij vaak hun ‘eerste fiets’ aanbieden. Dat is een groot verschil t.o.v. de markt in Nederland waarbij fietsen zo in onze cultuur verwikkeld zit.
Aan de retentiekant wil ik graag een gelaagd loyaliteitsprogramma neerzetten met slimme klantwaarde-tactieken, zoals prijsdifferentiatie. Loyale klanten willen we nog meer engagement & fun aanbieden. Denk hierbij aan gamification op basis van het aantal kilometers dat je fiets.
Zie jij gaming als onderdeel van de marketingmix om doelgroepen te bereiken?
Mijn gevoel zegt dat we eerst goed moeten kijken naar de ‘fysieke wereld’. We bieden een product aan dat de klant graag wil zien, aanraken en uitproberen. Maar ik ben heel benieuwd waar de ontwikkelingen binnen gaming naartoe gaan en hoe wij daar gebruik van kunnen maken.
Ik zie goede opties om gamification toe te passen in onze Swapfiets app. De app stimuleert de gebruiker nu nog niet dat hij/zij goed bezig is. Een mooi voorbeeld vind ik de Nike Run app.
Welke learnings heb je meegenomen uit je vorige werkgevers, die je nu toepast bij Swapfiets?
Overeenkomstigheid is dat HEMA, WE Fashion en Swapfiets alle drie in het middensegment spelen. Ze bedienen een brede doelgroep, zijn pretentieloos en voor iedereen toegankelijk. Service en klant contact staan bij Swapfiets hoog in het vaandel, net als bij WE en HEMA.
Daarnaast zijn alle bedrijven seasonal businesses. In de zomer switchen mensen van fiets. In de winter is veiligheid weer een belangrijk thema. Net zo wisselend als de verkoop van wintertruien en paaseitjes. Het goed aanpassen van je marketingboodschap door het jaar heen, heb ik echt meegenomen uit de retail.
Welke bijdrage lever je om de wereld een stuk mooier te maken?
Zaken waar ik persoonlijk veel raakvlakken mee heb is educatie en persoonlijke ontwikkeling van mensen om me heen. Ik ben verbonden aan de VU waar ik Bedrijfswetenschappen heb gestuurd en vorig jaar mocht ik speechen aan de afgestuurde groep studenten. Ik wil graag nauw betrokken blijven bij de ontwikkeling van jonge mensen.
Dilemma 1: Moeten fietsers verplicht een helm dragen?
Fietsveiligheid is een van de belangrijkste stimulansen om meer mensen op de fiets te krijgen. Helemaal in steden zoals Londen en Parijs, waar Swapfiets ook actief is maar de fietsinfrastructuur nog volop wordt ontwikkeld. De Swapfiets founders geven in het buitenland ook regelmatig advies over fietsveiligheid aan gemeentebesturen. De keuze om een helm te verplichten, ligt wat ons betreft bij de lokale overheden.
Dilemma 2: Elektrische fietsen zijn een gevaar aan het worden in het verkeer?
In steeds meer Nederlandse steden worden mooie ‘fietsstraten’ aangelegd, waar fietsers extra ruimte hebben om elkaar in te halen. Dat werkt goed, nu de snelheden tussen verschillende fietsen toenemen. Daarnaast moet de fietser zelf ook zijn steentje bijdragen door zich aan de verkeersregels te houden en rekening te houden met medefietsers.
Uit de kwebbelpot:
Waar kijk je naar uit als je in de ochtend wakker wordt?
Ik ben een performance gedreven persoon en geniet als ik mijzelf elke dag een stukje verbeter.
To-do lijstjes geven mij zichtbare ontwikkeling en structuur. Dat op vakantie even loslaten, is nog een leuke uitdaging voor de toekomst.
Top 3 vogels tijdens dit interview:
- Sperwer
- Fazant
- Koperwiek





