Terug naar News         |  

09-11-2021  |  2Basics

DE VERBINDENDE ROL VAN MERKEN IN EEN VERDEELDE SAMENLEVING

Vorige week was 2Basics host van de brandsessie ‘De verbindende rol van merken in een verdeelde samenleving’. Samen met Roderik Schaepman en Maarten Hupkes van De Buurtcamping, spraken we met verschillende merken. We daagden merken uit om na te denken over hun rol bij het tegengaan van de groeiende polarisatie in de samenleving. Centraal stond de vraag: wat kunnen en moeten merken doen om een positieve bijdrage te leveren aan toenemende polarisatie?  

Hoogleraar Sjoerd Beugelsdijk gaf een presentatie over zijn bevindingen die hij heeft gepubliceerd in zijn boek ‘De Verdeelde Nederlanden’. In zijn boek licht hij toe hoe een perfecte storm een klein land dreigt te splijten en wat we daaraan kunnen doen.

Een aantal uitkomsten: 

  • Polarisatie staat in de top 3 van grootste zorgen van Nederlanders.

  • 4 op de 5 mensen gelooft dat de samenleving verdeelder dan ooit is.

  • 72% van de consumenten wil en verwacht dat merken een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Bekijk hier de verdere onderzoeksresultaten.

  • Toenemende polarisatie is te wijten aan het samenkomen van een paar grote trends:

    • Globalisering (een grote economische schok)

    • Individualisering

    • De veranderende rol van de overheid (verzorgingsstaat)

    • Verschuiving van de politieke thema’s (wie doet mee en wie niet) en sociale media

  • De Buurtcamping liet ons zien hoe we ons best kunnen doen om mensen te ontmoeten die we normaal niet snel zouden ontmoeten. De Buurtcamping biedt buurtbewoners een plek en de tijd om elkaar beter te leren kennen tijdens een ontspannen vakantie in eigen park waar iedereen gelijk is.

Wij danken alle aanwezigen voor hun komt en inbreng. Onze speciale dank gaat uit naar Sjoerd Beugelsdijk en de mannen van De Buurtcamping, Roderik Schaepman en Maarten Hupkes.

Typ en druk op Enter om te zoeken